Köpvillkor

1. Allmänna villkor

Orchid Essence of Nature AB tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.

2. Beställning

Beställning av Orchids produkter kan göras via www.orchid.se eller e-post, order@orchid.se. Inkommande beställning besvaras med en automatisk orderbekräftelse från vår webbshop. Efter att vi har hanterat din order får du en manuell skriftlig beräftelse via e-post på din order, denna bekräftelse gäller som avtal om köp.

Om du behöver hjälp med att genomföra din beställning är du välkommen att ringa oss på tel: 021- 33 01 31 eller mejla info@orchid.se.

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. 

Orchid förbehåller sig rätten att neka kund köp och annullera felaktiga ordrar. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.

Du kan alltid avbeställa en order under förutsättning att den inte är skickad från oss.

Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta Orchid och av boka den.

3. Priser

Alla priser anges i svenska kronor inklusive moms. Orchid reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Avgift för frakt och ev. postförskottsavgift eller fakturaavgift tillkommer. Vid beställning över 500 kr inkl. moms bjuder vi på frakten. Detta gäller endast för leveranser inom Sverige.

4. Betalning

Orchid samarbetar med Klarna och webbutiken använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.

Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Om kredit inte beviljas behöver man välja ett annat betalningssätt som kortbetalning eller Klarna Direkt, alternativt kontakta Klarna.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice. Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under Mina sidor.

1.Faktura

Betalning mot Klarna faktura med 14 dagars betaltid. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas via mejl i samband med att ordern skickas från vårt lager. För att kunna betala mot faktura behöver beställningen skickas till din folkbokförda adress, och du behöver uppge korrekta och fullständiga personuppgifter.

Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift 60 kr samt dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning går ärendet vidare till Klarnas inkassobolag Segoria och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer.

2. Delbetalning

Du kan delbetala din faktura via Klarna konto. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden. Du kan när som helst betala av hela den kvarvarande skulden. Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna. Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.

3. Klarna direkt

Med Klarna Direkt betalar du enkelt direkt i kassan med mobilt bank-ID. Pengarna dras 1-2 dagar efter att vi skickat dina varor. Aktivera tjänsten genom att logga in hos klarna.se och registrera ditt konto.

4. Kortbetalning

Säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard samt American Express. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.

5. Förskottsbetalning (endast företag)

Väljer du förskottsbetalning skall beloppet som anges på orderbekräftelsen sättas in på Orchids bankgiro 5122--0309. Ange ordernummer och företagsnamn som referens. Vi skickar din beställning så snart betalningen har kommit oss tillhanda. Har vi inte tagit emot inbetalningen inom 14 dagar från orderdatum så stryks ordern.

5. Leveranstid

Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar, gäller för produkter som är lagerhållda. Avvikelser kan förekomma. I sådana fall kontaktar vi kunden. Om en vara är tilfälligt slut restnoterar vi den och e-postar dig om den beräknade leveranstiden. Orchid kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt. Fraktkostnaden syns alltid i varukorgen.

6. Leveransförsening

Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis

kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening.

Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Orchid förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.

Viktigt! I sällsynta fall slarvar posten bort brev och paket. Dessa ersätter vi inte.

7. Frakten

Frakt om 39kr (ink moms) tillkommer på alla beställningar under 500 kr som är fraktfri gräns.

8. Garanti/Reklamation

Vi vill att alla våra kunder ska bli 100% nöjda med deras köp. Om du får problem med en produkt kontakta oss.

Orchid tillämpar Kosumentköpslagen vid reklamationer. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör isåf. en reklamation till Posten direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till Orchid och skriva anledningen till returen på paketet. Maila sedan till info@orchid.se för att informera om reklamationen.

9. Öppet Köp /Ångerrätt /Retur

Orchid tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars returrätt, utan speciell anledning. Varan skall returneras i oförändart skick och i originalemaballaget. Orchid förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas, exempelvis bruksanvisning. Kunden står själv för returkostnader. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut.

Kontakta oss innan du skickar tillbaka produkten. Så snart vi har återfått varan så återbetalas dina pengar.

Returadress

Orchid Essence of Nature

Solberg 520

833 48 Hammerdal

10. Ej uthämtade paket

Om Du av någon anledning inte löser ut Ditt paket, får Du betala kostnaderna för frakt och eventuell postförskottsavgift. Tänk på att liggetiden på Posten har förkortats till 14 dagar! Outlösta paket debiteras en avgift, för närvarande 100:-. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.

11. Behandling av personuppgifter, GDPR

Det är viktigt för oss på Orchid Essence of Nature AB att du känner dig säker med hur vi hanterar dina personuppgifter. Med personuppgifter menas alla uppgifter som direkt eller indirekt kan kopplas till dig, t.ex. namn, adress, e-postadresser och användarbeteende.

Vi behöver dina personuppgifter för att du på bästa sätt ska kunna genomföra beställningar och kunna använda vår webbshop och de digitala tjänster som är kopplade till den.

Vi hanterar alla dina personuppgifter med största respekt och givetvis enligt branschens normer och gällande lagstiftning GDPR (General Data Protection Regulation). GDPR står för General Data Protection Regulation och är en ny dataskyddslag som börjar gälla inom EU den 25 maj 2018. GDPR ersätter den svenska personuppgiftslagen (PuL).

Vi mottar och sparar bara de personuppgifter du skriver in på vår webbplats eller som vi fått av dig på annat sätt för att ge dig den service du efterfrågat. Det kan till exempel vara att skicka beställningar eller svara på dina frågor. Det är endast vi på Orchid Essence of Nature AB och efter behov vissa av våra systemleverantörer som har tillgång till personuppgifterna.

Vid inget tillfälle lämnar vi ut eller säljer din information till andra företag eller aktörer.

Dina rättigheter

Du har följande rättigheter avseende vår behandling av dina personuppgifter:

-          Rätt att bli informerad om hantering av dina personuppgifter

-          Rätt till radering eller rättning av dina personuppgifter

-          Rätt till begränsning av behandling av dina personuppgifter

-          Rätt till att vägra behandling av dina personuppgifter

På Datainspektionens hemsida kan du läsa mer om dataskyddsförordningen och vilka rättigheter du har. Du kan också läsa på EU:s hemsida: www.eugdpr.org.

12. Reservation

Orchid reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan.

13. Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.